Приципи за разработване на достъпни учебни материали

Основните организации, които се занимават със стандартизацията на уеб технологиите, са W3C и WHATWG. Водеща роля в препоръките за достъпност има стандартът Web Content Accessibility Guidelines (WCAG), който е разработка на консорциума W3C. С него се задават конкретни препоръки за уеб съдържание, които са съобразени с различните устройства и програми.

Методологията за повишаване нивото на достъпност на учебни ресурси включва следните принципи:

Препоръки за текст

  • Добавяне на възможност за увеличаване на размера на шрифта в уеб страница при желание от страна на посетителя
  • Задаване на по-голямо междуредие при по-дълги абзаци, за да се улесни четенето им от хора с нарушено зрение и дислексия
  • Цветова схема, осигуряваща добър контраст на текст и фон, или възможност за избор на схема от посетителя. Класическата схема от черен цвят на буквите на бял фон (на текст, клетка, каре, кутия, таблица, хедър и футър) е най-удобна за далтонисти
  • Подбор на шрифтовете в уеб страница за незатормозяващо четене. Шрифтове като Arial, Helvetica, Verdana и Calibri от семейството Sans-serif, са с по-добра четимост за обучаеми с нарушено зрение (включително дислексия), защото намаляват натоварването при четене
  • Да няма текст само с главни букви, да се избягва курсивен шрифт и подчертаване на думи
  • Текстът да бъде ефективно структуриран на малки порции съобразно приоритетите на информацията с цел лесно и бързо ориентиране и запомняне при прочит

Препоръки за мултимедия

  • Добавяне към всяко изображение (и другите визуални елементи) на описания чрез алтернативен текст (чрез атрибут alt) или чрез заглавие (чрез таговете <figure> и <figcaption>)
  • Препоръчително е алтернативния текст да предава съдържанието на изображението и неговата цел чрез едно или две изречения
  • Интерфейсът, основан на икони, да включва по-големи и контрастни изображения и описателен текст към тях
  • Описателният текст за визуален елемент да не повтаря текста преди и след визуалния елемент
  • Към видео и аудио елементи да се добавят субтитри, улесняващи посетителите с увреден слух
  • Да се избягва включването на диаграми, свързани с обучението, защото тяхното прочитане и описание не са равностойни на самата диаграма и не биха имали същия ефект в разбирането на взаимовръзките между елементите

Препоръки за линкове и навигация

  • Задаване на по-голямо разстояние между отделните бутони и между опциите за избор
  • Цветовата схема да осигурява достатъчен контраст при цветните карета на линковете
  • Етикетите на линковете да са кратки, ясни, точни и описателни
  • Етикетите да дават ясна представа за направлението си независимо от останалите линкове в едно меню
  • Да се добави ефективна система за навигация в сайта – информация за изминатия път („хлебни трошици“) до учебен ресурс, линкове към предишни свързани уроци, припомняне на дефиниции и твърдения

Препоръки за таблици

  • Да се избягват таблици с данни, като вместо тях се използват абзаци и списъци
  • Ако се налага представяне чрез таблици, то да не се включват слети клетки, защото те затрудняват прочитането на съдържанието с програма
  • Да не се влагат таблици една в друга, защото съдържанието е трудно за прочитане от програма и за разбиране от посетителя
  • Да не се оставят празни клетки в таблица, защото обработката им от екранен четец може да обърка посетителите
  • Да се добавят заглавия на колоните на таблиците с тагове <thead> и <th>, защото улесняват ориентирането на посетителя в данните от таблицата
  • Да не се използват таблици с фиксирани размери, защото прочитането им от хора с нарушено зрение (чрез лупа или мащабиране в браузъра) се затруднява

Включването на резултатите от изследванията в учебния процес за бакалавърските и магистърските програми може да се реализира за дисциплини като „Уеб дизайн“, „Увод в уеб технологиите“, „UX/UI дизайн“, „Езици и системи за уеб дизайн“, „Системи за управление на уеб съдържание“ „Софтуерна и медийна ергономия“, „Уеб технологии и семантичен уеб“ и др. Самото прилагане на резултатите за достъпност може да се осъществи под различни форми:

  • Като част от лекциите и семинарните упражнения да се разгледат препоръки за достъпност, тестове и средства за проверка на достъпността, примери на достъпни уеб страници и грешки в уеб дизайна, които създават затруднения на хора с увредено зрение
  • Студентите да се запознаят със стандартите за достъпност и дейността на водещи организации за уеб технологии по време на лекции или като задача за самостоятелна работа
  • Като задачи за практическа самостоятелна работа да се реализират елементи в сайтове, които са лесни за ползване от посетители с увредено зрение – например бутони с прочит, цветови схеми с добър контраст, функционалност за увеличаване на шрифта и др.
  • В рамките на практическите проекти по уеб дизайн да се предвиди работа и оценка на достъпността
  • Към изпитните онлайн тестове да се добавя функционалност с прочит на текст, а цялостното им оформление да отговаря на правилата за достъпност на уеб съдържание
  • Да се предлагат теми за дипломни работи в бакалавърска и магистърска степен, които са свързани с изграждане и администриране на достъпни за незрящи посетители сайтове. Наред с валидирането, да се осъществява тестване на уеб разработки от дипломни работи за достъпност

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

wpChatIcon
wpChatIcon
WordPress Appliance - Powered by TurnKey Linux