Съдържание
- Защо това е важно?
- Разбиране на когнитивните увреждания
- Нискотехнологични помощни средства
- Високотехнологични помощни средства
- Софтуерно-базирани помощни технологии
- Помощни технологии за обучение и образование
- Помощни технологии за ежедневието и работната среда
- Нови тенденции в когнитивните помощни технологии
- Източници
Защо това е важно?
Разбиране на когнитивните увреждания
Когнитивните увреждания могат да бъдат резултат от различни състояния, включително:
- Дислексия и други обучителни затруднения – Засягат четенето, писането и разбирането.
- Аутизъм (ASD) – Влияе върху комуникацията, социалното взаимодействие и сензорната обработка.
- Синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност (ADHD) – Причинява затруднения с фокуса, импулсивния контрол и организацията.
- Деменция и нарушения на паметта – Водят до когнитивен упадък и затруднения в ежедневните задачи.
- Травматични мозъчни наранявания (TBI) – Влияят върху решаването на проблеми, паметта и изпълнителните функции.
- Интелектуални увреждания – Ограничават способностите за разсъждение, решаване на проблеми и адаптивно поведение.
Помощните технологии са създадени, за да отговорят на тези разнообразни нужди и да повишат независимостта.
Нискотехнологични помощни средства
Нискотехнологичните решения включват прости, недигитални инструменти, които помагат на хора с когнитивни предизвикателства.
- Визуални графици и таймери – Помагат на хората да следват дневния си режим и да управляват времето ефективно [1].
- Бележки и етикети с цветно кодиране – Подобряват запаметяването, като свързват задачите със специфични цветове [2].
- Социални истории и комуникационни табла с картинки – Подпомагат хора с аутизъм при разбирането на социални взаимодействия [3].
- Фиджет инструменти и сензорни помощни средства – Осигуряват концентрация и релаксация за хора с проблеми с вниманието [4].

Източник:
Високотехнологични помощни средства
Високотехнологичните средства интегрират софтуер и изкуствен интелект за подпомагане на хората с когнитивни увреждания.
- Софтуер за преобразуване на текст в реч (TTS) – Чете текст на глас за хора с дислексия или други затруднения при четене [5].
- Приложения за преобразуване на реч в текст – Превръщат изговорените думи в писмен текст, подпомагайки комуникацията и ученето [6].
- Интелигентни асистенти (Alexa, Siri, Google Assistant) – Дават напомняния, отговарят на въпроси и помагат при ежедневните задачи [7].
- GPS тракери за носене – Осигуряват безопасност за хора с нарушения на паметта или склонност към „скитане“ [8].

Източник:
Софтуерно-базирани помощни технологии
Софтуерните решения играят ключова роля в подпомагането на когнитивните функции и достъпността.
- Приложения за управление на задачи – Приложения като Todoist и Trello помагат за организацията на задачите и напомнянията [9].
- Софтуер за предотвратяване на разсейвания – Програми като Freedom или StayFocusd помагат на хора с ADHD да поддържат фокус [10].

Източник:
Помощни технологии за обучение и образование
Образователните технологични решения подпомагат хората с когнитивни затруднения в ученето и повишават ангажираността им.

Източник:
Помощни технологии за ежедневието и работната среда
ПТ обхващат и сферата на обучението и подпомагат личния и професионалния живот, като насърчават независимостта.
- Автоматизация на дома – Гласово управление на осветлението, термостата и уредите повишава самостоятелността [17].
- Приложения за напомняния и планиране – Инструменти като Google Calendar и Apple Reminders помагат за организиране на ежедневните задачи [18].
- Софтуер за продуктивност на работното място – Функции като предсказуем текст, гласови команди и екранни четци подобряват ефективността в професионалната среда [19].
- Базирани на изкуствен интелект – Чатботове и виртуални асистенти осигуряват незабавна помощ за хора с когнитивни увреждания [20].

Източник:
Нови тенденции в когнитивните помощни технологии
Иновациите подпомагат развитието на помощните технологии за когнитивни увреждания.
- Помощни средства за памет с изкуствен интелект – Устройства, които записват разговори и напомнят на потребителите за важни детайли [21].
- Интерфейси мозък-компютър (BCI) – Нововъзникваща технология, която позволява на потребителите да управляват външни устройства чрез мозъчни сигнали [22].
- Преносими тракери за настроение – Сензори, базирани на изкуствен интелект, които помагат на хора с аутизъм или тревожност да управляват емоциите си [23].
- Инструменти за обучение с добавена реалност (AR) – Интерактивни среди, които подобряват разбирането за учащи с когнитивни увреждания [24].

Източник:
Източници
- Visual Schedules
- The Influence of Colour on Memory Performance: A Review
- Using visuals and social stories
- Fidget Toys: What Are They and How Can They Help Children and Adults)
- How to use Google’s text-to-speech feature on your Android phone
- Apple Support – Speech-to-Text
- Amazon – Accessibility for Alexa
- Wearable and Portable GPS Solutions for Monitoring Mobility in Dementia: A Systematic Review
- Todoist – Task Management
- What is distraction blocking apps?
- Proloquo2Go – AAC App
- Mind-Mapping – Problem Solving Technologies
- How Do Audiobooks Help Kids with Dyslexia?/(PDF/)
- Khan Academy
- Graphic Organizers
- Captioning
- Scope UK – Smart home technology for disabled people
- Scheduling apps and reminder services
- Apple Reminders
- How People With Cognitive Disabilities Can Benefit From AI-Powered Solutions
- Assisting Dementia Patients with AI and AR
- Nature Neuroscience – Brain-Computer Interfaces
- Wearable Artificial Intelligence for Anxiety and Depression: Scoping Review
- Interactive Learning Environments for the Educational Improvement of Students With Disabilities in Special Schools